Etter en liten pause er vi nå i gang med bloggingen igjen.
Oppgaven denne gangen er å oppsummere hovedinnholdet i en kronikk skrevet av
lederen av elevorganisasjonen, Axel Fjeldavli, og deretter ta stilling til noe
jeg synes er spesielt interessant. Tittelen på kronikken er «den profesjonelle
elev», og hvis du ønsker å lese den kan du finne den her.
Kronikken som
ble publisert på Aftenpostens nettside 25.oktober 2012 dreier seg i hovedsak om oss elever, og hvordan vi skal lære best. Fjeldavli mener at det blir for lett og
bare satse på gode lærere, og at gode elever er minst like viktig for suksessfull læring. Innledningsvis
i kronikken sier han at «Læringen skjer i elevenes hode, og hvis ikke elevene
gjør undervisningen i klasserommet til sin egen, skjer det heller ingen læring.»
Videre sier han at det er viktig å stille krav til elevene, men at man også må
gi elevene forutsetningene til å lære: til å være profesjonelle elever. Dette
er like viktig som at skolen lærer elevene å lese, skrive og regne, avslutter
han.
Det som
fanget min interesse i denne kronikken er det han sier om gjennomsnittseleven.
Han sier at gjennomsnittseleven ikke eksisterer, men at skolen er tilpasset
denne eleven. Dermed må elever tilpasse seg skolens form for læring for å lykkes. Selv tror jeg at jeg er ganske lik på «gjennomsnittseleven».
Jeg har i alle fall aldri hatt problemer med å lære på skolen, men det er ikke alle som har det slik. Jeg tror det er en del skoler og lærere som kan trenge å fornye seg litt. Ikke alle
skoler følger resten av samfunnet når det gjelder utvikling, for eksempel innen
teknologi. Måten man underviste elever på for 50 år siden er ikke nødvendigvis
den beste, men dette kan det virke som om enkelte skoler og lærere ikke innser.
Da jeg valgte
videregående skole valgte jeg en digital skole, til tross for at jeg var
skeptisk til det. Å gå på en digital skole innebærer mye data, mye teknologi og
internett, men også en skolehverdag som følger resten av samfunnet. Selv om det var slitsomt i begynnelsen med så mye data, og til tider
veldig distraherende med internett, er jeg glad for at jeg valgte en digital
skole med litt andre og nytenkende måter å undervise på.
Fjeldavli sier at vi skal stille
krav til elevene, noe jeg vil si meg helt enig i. Likevel tror jeg at litt
nytenking hos skoler og lærere vil gi litt mer motiverte elever, og kanskje
dette vil få frem den profesjonelle eleven? Kanskje en kombinasjon av høyere og klarere krav, i tillegg til n ytenking når det gjelder undervisning, er det som skal til?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar